Page 47 - No8
P. 47

AHOL FOLYTATÓDIK A KÉMIA ÉVE



                       2011 a kémia nagy
                       kampányéve volt.      RefiKém
                        Ebbe a kampányba
                        bekapcsolódott
                        a Kecskeméti
                        Református           is bemutatnunk a téli szünet előtti 105 per-
                  Gimnázium biológia-        ces előadáson. A show és az ismeretterjesz-
          kémia munkaközössége is.           tés határán mozogva fenntartható az érdek-
                                             lődés ilyen hosszú ideig a kísérletekkel. Ezt a
                                             nagyon „pörgős” tempót úgy tudtuk/tudjuk
          Általános iskolás alsó tagozatosoknak, felső   tartani, hogy két tanár felváltva végzi a kísér-  Bemutató
          tagozatosoknak, majd gimnazistáinknak tar-  leteket és magyarázza azokat, míg a harma-
          tottunk rendhagyó kémiaórát látványos   dik társuk közben mindent a kezük alá
          kísérletekkel. Igyekeztünk minden látott   készít. A kísérletek összeállításánál az sem   Sok jó atom kis helyen is elfér
          kísérletet a diákok korának megfelelően   zavar nagyon bennünket, ha a kémiának a   A Kecskeméti Református Gimnázium kémia
          megmagyarázni: a „Rácsodálkozások”-tól az   biológiával vagy fizikával határos területére   előadójában 36 diákot tudunk leültetni egy
          atomszerkezetig.                   érkezünk.                         kémiaórán. December 20-án hetvenen zsú-
                                             Azért, hogy a résztvevő diákok tényleg csak a   folódtak össze a teremben, s akik nem fértek
          Az egyik emléklapunk így nézett ki:  kísérletekre és a magyarázatokra tudjanak   be (kb. 30 fő), a fizika előadó digitális táblá-
                                             figyelni, s ne kelljen jegyzetelniük, az előadá-  ján nézték az „élő közvetítést”. Sajnos volt
                                             sok után a kísérletek rövid leírását, tapaszta-  egy általános iskola, ahonnét 30 kémia iránt
                                             latait és magyarázatait iskolánk honlapján   érdeklődő 7. és 8. osztályos diákot nem tud-
                                             közzétesszük. (Ezzel a legnehezebb utolérni   tunk fogadni. Őket egy későbbi előadással
                                             magunkat, pedig a program hasznossága   kárpótoljuk.
                                             szempontjából az egyik legfontosabb elem.)
                                                                               Forrásteremtés, ami a legnehezebb
                                             Mindenki jöhet, akit atomok építenek fel  Programunkat jelen pillanatban csak az
                                             Tudva azt, hogy nem minden iskolának olya-  iskola és egy támogatási program keretében
          És akkor…                          nok az adottságai, mint a miénknek (vegysze-  Kecskemét városa finanszírozza. Bízunk
          …megszületett a KÉMIA              rekkel teli szekrények, folyamatosan bővülő   abban, hogy 4-5 sikeres előadás után külső
            Reméljük, a kampányévvel megszületett a   laboreszköz-állomány, pozitív fenntartói hoz-  támogatókat (gyógyszertárakat, vegyipari
          kémia szeretete is. Ám, minden kampány   záállás), ezért minden ilyen előadást nyilvá-  cégeket, magánszemélyeket) is sikerül
          végül annyit ér, amennyi a hétköznapokra   nossá tettünk. Plakátjainkat, meghívóinkat   bevonnunk támogatóink körébe. Ez a legna-
                         összeültünk
          marad belőle. Ezért összeültünk 2011 szept--  eljuttattuk Kecskemét szinte minden általá-  gyobb kockázata előadássorozatunk fenn-
                        összeültünk


                                 2011
                                     szept-
                    Ezért
                                  2011 szept

          emberében a Magyar Kémikusok Egyesülete   nos és középiskolájába, a helyi sajtó nagy   tarthatóságának.
          Bács-Kiskun Megyei területi csoportjával és   segítségünkre volt a rendezvény beharango-
          megpróbáltuk kitalálni, milyen formában   zásában és a legnagyobb közösségi oldalon   A RefiKém molekula
          lehetne fenntarthatóvá tenni, továbbvinni a   keresztül fiatalos, játékos üzenetekkel próbá-  A kísérletek előkészítésében, az előadások
          Kémia Nemzetközi Évének kezdeményezése-  lunk állandóan jelen lenni a virtuális térben.  lebonyolításában és a segédanyagok összeál-
          it. Ennek eredménye lett a 2011. december                            lításában iskolánk minden kémia szakos
          20-án elkezdett programsorozatunk.  A zenekar hangol: lámpalázas izgalomban   tanára (Juhász Katalin, Vargáné Lengyel
                                             rezegnek az atomok.               Adrien, Kecskés Ágnes, Tóth Imre, Sándor
          Atomünnep                          (NO, EZ A HŐMOZGÁS.)              Zoltán, Labancz István) részt vesz. Nagyon
          Mivel újat kezdtünk, így a forma, a minőség   „s míg kis szíve nagyon szorongva dob-  jó hozadéka a programnak, hogy általa sok-
          és a mélység alakulófélben van. Terveink   ban,                      kal intenzívebb lett a szakmai együttműkö-
          szerint kéthetente tartunk egy-egy előadást a   tán ő se tudja, mit is kíván jobban,  dés a munkaközösségen belül, sok trükköt,
          Kecskeméti Református Gimnázium kémia   a mesét-e, vagy azt, hogy ott legyél”  fogást, jó gyakorlatot lesünk el egymástól.
          előadójában, melyeken tematikus rendben   – Jössz? - kérdi a hidrogén.  Nagyon megtisztelő, hogy a városból több
          mutatjuk be az általános iskolai és gimnázi-                         kolléga is elfogadta meghívásunkat és részt
          umi kémia tananyaghoz kapcsolódó kísérle-  Célunk az, hogy ha egy diák eljár a   vett eddigi előadásainkon. Velük is nagysze-
          teket. Az első témához, Halmazállapotok,   RefiKém előadásaira, akkor olyan rendszere-  rű beszélgetések alakultak, szakmai együtt-
          halmazállapot-változások kb. 50 kísérletet   zett kísérletgyűjteményre tegyen szert, amely   működések alakul(hat)nak ki e program
          készítettünk elő, s ezek közül 33-at sikerült   hozzásegíti egy sikeres érettségihez.  kapcsán.   Labancz István
                                                                KÉMIAI PANORÁMA   8. SZÁM, 2012. ÉVFOLYAM 1. SZÁM   47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52