Page 47 - No8
P. 47
AHOL FOLYTATÓDIK A KÉMIA ÉVE
2011 a kémia nagy
kampányéve volt. RefiKém
Ebbe a kampányba
bekapcsolódott
a Kecskeméti
Református is bemutatnunk a téli szünet előtti 105 per-
Gimnázium biológia- ces előadáson. A show és az ismeretterjesz-
kémia munkaközössége is. tés határán mozogva fenntartható az érdek-
lődés ilyen hosszú ideig a kísérletekkel. Ezt a
nagyon „pörgős” tempót úgy tudtuk/tudjuk
Általános iskolás alsó tagozatosoknak, felső tartani, hogy két tanár felváltva végzi a kísér- Bemutató
tagozatosoknak, majd gimnazistáinknak tar- leteket és magyarázza azokat, míg a harma-
tottunk rendhagyó kémiaórát látványos dik társuk közben mindent a kezük alá
kísérletekkel. Igyekeztünk minden látott készít. A kísérletek összeállításánál az sem Sok jó atom kis helyen is elfér
kísérletet a diákok korának megfelelően zavar nagyon bennünket, ha a kémiának a A Kecskeméti Református Gimnázium kémia
megmagyarázni: a „Rácsodálkozások”-tól az biológiával vagy fizikával határos területére előadójában 36 diákot tudunk leültetni egy
atomszerkezetig. érkezünk. kémiaórán. December 20-án hetvenen zsú-
Azért, hogy a résztvevő diákok tényleg csak a folódtak össze a teremben, s akik nem fértek
Az egyik emléklapunk így nézett ki: kísérletekre és a magyarázatokra tudjanak be (kb. 30 fő), a fizika előadó digitális táblá-
figyelni, s ne kelljen jegyzetelniük, az előadá- ján nézték az „élő közvetítést”. Sajnos volt
sok után a kísérletek rövid leírását, tapaszta- egy általános iskola, ahonnét 30 kémia iránt
latait és magyarázatait iskolánk honlapján érdeklődő 7. és 8. osztályos diákot nem tud-
közzétesszük. (Ezzel a legnehezebb utolérni tunk fogadni. Őket egy későbbi előadással
magunkat, pedig a program hasznossága kárpótoljuk.
szempontjából az egyik legfontosabb elem.)
Forrásteremtés, ami a legnehezebb
Mindenki jöhet, akit atomok építenek fel Programunkat jelen pillanatban csak az
Tudva azt, hogy nem minden iskolának olya- iskola és egy támogatási program keretében
És akkor… nok az adottságai, mint a miénknek (vegysze- Kecskemét városa finanszírozza. Bízunk
…megszületett a KÉMIA rekkel teli szekrények, folyamatosan bővülő abban, hogy 4-5 sikeres előadás után külső
Reméljük, a kampányévvel megszületett a laboreszköz-állomány, pozitív fenntartói hoz- támogatókat (gyógyszertárakat, vegyipari
kémia szeretete is. Ám, minden kampány záállás), ezért minden ilyen előadást nyilvá- cégeket, magánszemélyeket) is sikerül
végül annyit ér, amennyi a hétköznapokra nossá tettünk. Plakátjainkat, meghívóinkat bevonnunk támogatóink körébe. Ez a legna-
összeültünk
marad belőle. Ezért összeültünk 2011 szept-- eljuttattuk Kecskemét szinte minden általá- gyobb kockázata előadássorozatunk fenn-
összeültünk
2011
szept-
Ezért
2011 szept
emberében a Magyar Kémikusok Egyesülete nos és középiskolájába, a helyi sajtó nagy tarthatóságának.
Bács-Kiskun Megyei területi csoportjával és segítségünkre volt a rendezvény beharango-
megpróbáltuk kitalálni, milyen formában zásában és a legnagyobb közösségi oldalon A RefiKém molekula
lehetne fenntarthatóvá tenni, továbbvinni a keresztül fiatalos, játékos üzenetekkel próbá- A kísérletek előkészítésében, az előadások
Kémia Nemzetközi Évének kezdeményezése- lunk állandóan jelen lenni a virtuális térben. lebonyolításában és a segédanyagok összeál-
it. Ennek eredménye lett a 2011. december lításában iskolánk minden kémia szakos
20-án elkezdett programsorozatunk. A zenekar hangol: lámpalázas izgalomban tanára (Juhász Katalin, Vargáné Lengyel
rezegnek az atomok. Adrien, Kecskés Ágnes, Tóth Imre, Sándor
Atomünnep (NO, EZ A HŐMOZGÁS.) Zoltán, Labancz István) részt vesz. Nagyon
Mivel újat kezdtünk, így a forma, a minőség „s míg kis szíve nagyon szorongva dob- jó hozadéka a programnak, hogy általa sok-
és a mélység alakulófélben van. Terveink ban, kal intenzívebb lett a szakmai együttműkö-
szerint kéthetente tartunk egy-egy előadást a tán ő se tudja, mit is kíván jobban, dés a munkaközösségen belül, sok trükköt,
Kecskeméti Református Gimnázium kémia a mesét-e, vagy azt, hogy ott legyél” fogást, jó gyakorlatot lesünk el egymástól.
előadójában, melyeken tematikus rendben – Jössz? - kérdi a hidrogén. Nagyon megtisztelő, hogy a városból több
mutatjuk be az általános iskolai és gimnázi- kolléga is elfogadta meghívásunkat és részt
umi kémia tananyaghoz kapcsolódó kísérle- Célunk az, hogy ha egy diák eljár a vett eddigi előadásainkon. Velük is nagysze-
teket. Az első témához, Halmazállapotok, RefiKém előadásaira, akkor olyan rendszere- rű beszélgetések alakultak, szakmai együtt-
halmazállapot-változások kb. 50 kísérletet zett kísérletgyűjteményre tegyen szert, amely működések alakul(hat)nak ki e program
készítettünk elő, s ezek közül 33-at sikerült hozzásegíti egy sikeres érettségihez. kapcsán. Labancz István
KÉMIAI PANORÁMA 8. SZÁM, 2012. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 47