Page 39 - No17
P. 39
ÜZEMANYAG METANOLBÓL
A metanolgazdaság elve
céljából – a képződő keverék katalitikus átalakí-
tását oldották meg úgy, hogy a metanol részará-
nya a 70%-ot is eléri.
A metanol, szemben a hidrogénnel biztonsá-
gosan tárolható és szállítható. A benzin helyet-
tesíthető metanollal. A metanol előnye a A Jatropha integerrima magja 40% olajat tartalmaz
bioetanollal szemben az, hogy előállítása nem
csökkenti a mezőgazdasági termőterületet. A Mobil és a Honeywell [UOP] által használt Az Oláh és munkatársai által kidolgozott
További érv a metanol mellett a kémiai tovább- zeolitkatalizátorokon felül Oláh és munkatársai további módszerek új, közvetlenül metanolt
alakítás lehetősége. Egyszerűen képezhető maguk is kidolgoztak egy eljárást etilén előállí- felhasználó tüzelőanyagcellák (Direct
belőle dimetiléter, ami, meglepő módon alkal- tására metanolból. Methanol Fuel Cell: DMFC) kifejlesztésére
mas a diezelolaj helyettesítésére. Oláh és mukatársai megoldották a metanol vonatkoznak. A tüzelőanyagcellák olyan elekt-
Természetesen csak nyomás alatt tárolható propilénné történő átalakítását is, ami lehető- rokémiai egységek, amelyek a hajtóanyag
mivel a forráspontja -24.8°C, de biztonságos, vé teszi a műanyagipar és a gyógyszeripar szá- kémiai energiáját közvetlenül elektromos
mert nem képez peroxidot, mint a diethylether mos nyersanyagának előállítását kőolaj és energiává alakítják át. A közeljövőben egyes
amelynek forráspontja 34.6°C. földgáz felhasználása nélkül. Az említett eljá- japán cégek már metanolt használó üzem-
A metanolgyártásnak az Oláh-csoport által rások szabadalmi joga Oláh professzor egyete- anyagcellákat hoznak forgalomba, kezdetben
kidolgozott talán legszellemesebb módszere a mének (University of Southern California, mobiltelefonok és számítógépek üzemeltetésé-
bi-reformálás, amely nyersanyagként metánt, USC) a tulajdona, és a részletek (a katalizáto- re, és folyamatban van az autók elektromoto-
vizet és széndioxidot használ fel: rok összetétele, a gyártástechnológia menete, ros hajtását megvalósító üzemanyagcellák fej-
Mind a vizet, mind a széndioxidot levegőből feltételei és körülményei) még nem teljes egé- lesztése is. Simonyi Miklós
nyerik, az általuk kifejlesztett új adszorbeáló szében kerültek nyilvánosságra. (Szerzőnk cikke a Kémiai Panoráma
rendszerek felhasználásával. Jelenleg több nagyüzem épül etilén és propi- 1. számában jelent meg.)
lén gyártására metanol alapon. Kínában,
ahol kevés a kőolaj- és földgázlelőhely,
közel száz, évi többmillió tonnás kapaci-
tású metanolgyár épül, és a szénalapú
gyártással együtt járó CO2 kibocsátás
csökkentése is nemzeti cél lesz. Metanol,
mint említettük, Oláh eljárása szerint
A bi-reformálás reakcióegyenletei CO2-ből is gyártható. A világon az első
ilyen üzem Izlandon épül, és 2009-ben
kezdi meg működését, geotermikus Hidrogénpalackok szállítása
energia felhasználásával. Dél-Koreában,
Japánban, és más ázsiai országban már 1 A Carbon Dioxide Information
számos metanolalapú dimetiléter-üzem Analysis Center által hivatkozott, Hawaii-
on végzett mérések szerint
működik.
További információk az interneten: http://en.wikipedia.org/wiki/Biofuel, http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/
joceah/2005/70/i07/abs/jo040285o.html http://www.enc.hu/1enciklopedia/aktualis/dmfc.htm
KÉMIAI PANORÁMA 17. SZÁM, 2017. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 39