Page 38 - No17
P. 38
ÜZEMANYAG METANOLBÓL
Oláh György kémiai válasza
korunk kihívásaira
A benzin drága, és várhatóan egyre drágább lesz, mivel a
fogyasztás nő, a termelés pedig stagnál. A Föld népessége
lassan eléri a 7 milliárd főt, és a rohamosan fejlődő Indiában és
Kínában mind többen szeretnének a biciklinyeregből autóba ülni,
miközben az európai országok nagyvárosaiban egyre népszerűbb
a kerékpáros közlekedés.
A A bi-reformálás
probléma azonban súlyosabb annál,
semhogy takarékossággal orvosolni
lehetne. A fosszilis tüzelőanyagok (a
szén, a kőolaj, a földgáz) felhasználásának kor- nyersanyagként
látozását a klímaváltozás, illetve a nagymérté- metánt,vizet és
kű széndioxid kibocsátás következtében fellépő széndioxidot
üvegház hatás is szükségessé teszi. Az atmo- használ fel Oláh György
szféra CO2-tartalma 1960 és 2000 között 20%-
kal növekedett. A feladat tehát valójában két alapokra helyezné. Benzin-metanol elegyet
1
problémát rejt: pótolni kell a kimerülő fosszilis már az 1980-as évek óta használnak járművek
üzemanyagokat, ugyanakkor el kell kerülni az nem produkálna számottevő mennyiségű hajtására. A metanol akkor is elegyíthető ben-
atmoszférikus széndioxid koncentrációjának üzemanyagot. A másik út, a megfelelő cukor- zinnel, ha nem 100%-os tisztaságú, és ennyi-
növekedését. A magyar származású, 1994-ben ill. keményítőtartalmú növények termesztése, ben előnyősebb, mint az etanol. A metanol
kémiai Nobel-díjjal kitüntetett Oláh György is a keményítő lebontása és erjesztéssel etilalko- tárolása és szállítása is problémamentes.
e probléma megoldásán fáradozott az elmúlt 15 hollá alakítása. Az erjesztéssel és desztillációval Előállítására Oláh és munkatársai különböző
évben, akárcsak sokan mások. előállított bioetanol legtisztább formája is 4% ipari eljárásokat dolgoztak ki; nyersanyagként
A fosszilis fűtőanyagok helyettesítére több vizet tartalmaz, amit külön eljárással kell metánt (földgázt) és széndioxidot alkalmaztak.
javaslat is született. Az egyik szerint a járműve- 100%-os, úgynevezett abszolút etilalkohollá Azonban a metán esetében továbbra is fosszilis
ket hidrogéngázzal kellene hajtani. A hidrogén alakítani, mivel a benzin csak tiszta szénhidrogén a szén forrása, míg a
égése valóban „környezetbarát“ vizet bocsát a etanollal keverhető. széndioxidon alapuló eljárás meg-
levegőbe: Az abszolút etanol is valósítja a szén cirkulációját. Oláh
2 H + O 2 H O higroszkópos, ami György javaslata
2 2 2
megnehezíti a tárolá- környezetsemleges, kémiailag
Hidrogénforrásként szolgálhatna a tenger- sát és a szállítását. A megújítható széntartalmú üzem-
víz, amennyiben rendelkezésre áll elegendő dízelolaj helyettesítésé- anyagok és termékek iparszerű
mennyiségű, olcsó elektromos energia, azon- re alkalmas lehet a pál- előállítására vonatkozik. Az Oláh
ban ilyenkor is gondot jelent a gáz biztonságos maolaj, illetve a szója és által metanolgazdaságnak neve-
tárolása és szállítása (atmoszférikus nyomáson a trópusokon honos zett új rendszer megszüntetné,
a hidrogén forráspontja -253°C és a levegővel Jatropha fajtákból előál- illetve jelentősen mérsékelné a
robbanóelegyet képez). A hidrogén a legkisebb lítható anyag. Ezek a fosszilis szénhidrogénektől való
tömegű elem, a nagynyomású palackok megfe- módszerek azonban függést..
lelő szigetelése, azaz a robbanásveszély kiküsz- nagymértékben csökken- Metanol elvileg oxidáció
öbölése egyelőre még megoldatlan. tenék az élelmiszerek ter- vagy redukció révén állítható
Egy másik, közismert javaslat az üzemanyag mesztésére szolgáló termő- elő a rendelkezésre álló egy szénatomos metán-
utánpótlást a mezőgazdaság területén keresné. területet, ugyanakkor nem mérsékelnék jelen- ból, vagy széndioxidból, de a képződő elegyben
Az egyik lehetőség a mezőgazdasági hulladék tősen a diezelolaj- és benzinfogyasztást. a metanol aránya nem éri el az 1%-ot. Oláh és
(úgynevezett biomassza) elgázosítása, de ez Oláh György az üzemanyaggazdaságot új munkatársai – egy nagyipari eljárás kidolgozása
38 17. SZÁM, 2017. ÉVFOLYAM 1. SZÁM KÉMIAI PANORÁMA