Page 57 - No5
P. 57

INTERJÚ A SZERVES KÉMIKUS KUCSMAN ÁRPÁD PROFESSZORRAL






          modern szervetlen kémiáról szóló remek
          könyvét is. Elsősorban a tankönyvekből
          nyújtott különleges választékot ez a gyűjte-
          mény. Ami a nagy könyvtárat illeti: a hetven-
          ezres könyvtárban szabadpolcon sorakoztak
          a kötetek, éjfélig olvashattunk ott, viszont
          kivinni a könyveket nem volt szabad. Ezt a
          szabadpolcos rendszert egyébként magam is
          továbbvittem, amikor az ELTE szerves kémia
          tanszékén kialakítottam az ottani gyűjte-
          ményt, akkor nagy váltásnak számított, hogy
          a korábbi kulcsos, zárt szekrények helyett
          szabadon hozzáférhetővé tettem az olvasmá-
          nyokat. Soha semmi nem tűnt el, semmilyen
          probléma nem történt a könyvekkel.

          •  A collegiumi tankönyvek kötelező
           vagy ajánlott olvasmányok voltak?
           Az Eötvös Collegiumban nagyon kevés
          dolog volt kötelező. Az oktatás a kiscsoportos
          szemináriumokra épült, ami elsősorban a
          bölcsészeknek kínált igazi lehetőséget, pl.
          Kosáry Domokos történelem óráin vagy
          Gyergyai Albert francia kurzusain, a dögé-
          szeknek kevesebb ilyen órájuk volt. Heti két-
          szer matematikát hallgathattunk, de színvo-
          nalas volt a fizika oktatás is, egy  időben
          Novobátzky Károly professzor volt a
          Collegium fizika tanára. Az én időmben,   Az Eötvös Collegium kapuján csak többnapos felvételi „fejkopogtatás” után
          1945 után pedig előadónak hívták meg   lehetett belépni a hallgatóknak
          Faragó Pétert, Bay Zoltán tanítványát, aki
          később Edinborough-ban lett egyetemi pro-  Faragó Péter óráin közösen olvastuk és értel-  reakció mechanizmusokat kezdte kutatni, s
          fesszor. Ő a szó szoros értelmében kiscsopor-  meztük egy holland szerző, Bijvoet erről   azon belül kitért a kémiai szerkezetre, az ato-
          tos foglalkozást tartott, mert egyedül jártam   szóló könyvét. S ami fontos volt még a   mok közötti kapcsolatra, elektronszerkezetre
          az órájára – el lehet képzelni, milyen haté-  Collegiumban: az intenzív nyelvtanulás.  is. Tehát a reakciókat ezzel a módszerrel –
          kony, intenzív képzést kaphattunk így! Ezek                          így az Eötvös Collegiumban olvasható köny-
          az órák kötelezőek voltak, de nem ezért jár-  •  Mennyire tartott lépést 1945-48   vekben is – már nemcsak leírták, hanem
          tunk oda. Én például azért kezdtem foglal-  között a Collegium az akkori aktuális   meg is értették.
          kozni a röntgendiffakciós vizsgálatokkal,   nemzetközi kémiai kutatásokkal?
          mert akkoriban lett „divatos” eljárás, hogy   A tankönyvi anyag tekintetében teljesség-  •  Mit adott egy dögésznek a tanárkép-
          így derítsék fel a kémiai szerkezeteket, s   gel. Addig a német leíró kémiai oktatás   zés szempontjából a Collegium?
                                            dominált, s ekkor kezdte felváltani ezt az   Be kell vallanunk, hogy keveset kaptunk a
                                            angolszász módszer, az elméleti kémia térhó-  tanítás gyakorlati ismereteiből. De megtaní-
                                            dítása, pl. Pauling és Ingold szellemében. Ezt   tottak arra minket, hogy a tudományt
                                            a váltást egyébként Müller Sándor kezdemé-  nagyon szeressük, s áldozzuk az időnket a
                                            nyezte, aki Rockefeller-ösztöndíjjal járt    kritikai szellemű elmélyült búvárkodásnak a
                                            Angliában. Addig leíró módszerben a kémiai   tudományban. Nekem nem volt más dolgom,
                                            egyenleteknél a hagyományos lasszó egyen-  mint hogy szeressem, s egyre jobban tudjam
                                            leteket használták, a kilépő csoportokat   a kémiát. S hogy ebből milyen pálya kereke-
                                            bekarikázták, húztak egy nyilat, s esetleg   dik, tanári vagy kutatói, esetleg az életben
                                            jelölték, hogy – H O. Az új elmélet azt is   más területen állja meg a helyét az ember, az
                                                         2
          A Ménesi úti épület madártávlatból  megmondta, hogy miként lép ki a víz, tehát a   szinte másodlagos kérdés volt.   Gózon Ákos
                                                                KÉMIAI PANORÁMA  5. SZÁM, 2011. ÉVFOLYAM 1. SZÁM   57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60