Page 21 - No29
P. 21

ÜZEMANYAGCELLÁK






                                            el. Az anódba üzemanyagot, a katódba   Az üzemanyagcellák áramkollektorai réz,
                                            pedig oxidálószert táplálnak. A cellákhoz   vagy alumínium, az elektródáit bevonó
                                            üzemanyagként hidrogént, vagy szénhi-  katalizátor általában platinafém. A legelter-
                                            drogén üzemanyagokat, például metanolt,   jedtebben használt típus a hidrogén üzem-
                                            etanolt, földgázt, cseppfolyósított földgázt   anyagcella. Az üzemanyagcellák különböző
                                            használnak. A cellákban a szükséges kémiai   típusai közül néhány a következő:
                                            reakciók elősegítésére különböző típusú
                                            katalizátorokat is használnak.     HIDROGÉN
                                            Az üzemanyag katalizátor hatására oxidáló-  ÜZEMANYAGCELLA
                                            dik az anódon. A katalizátor az üzemanyag   Üzemanyaguk a hidrogén, az oxidálószer a
                                            molekuláit elektronokra és anionokra bontja,   levegő oxigénje. A különböző típusaik elek-
                                            a felszabaduló elektronok pedig a külső   trolitként protoncserélő polimer membránt
                                            áramkörön keresztül jutnak a katódhoz. Az   (PEM), alkálihidroxidot (AH) (főként KOH
                                            oxidálószert a külső áramkörön keresztül   oldatot), vagy foszforsavat (PA) használnak.
          azonban több működési jellemző miatt ennél   érkező elektronok redukálják a katódon. A   Az üzemanyagcellában a katalizátor a
          kisebb. Ezek a működési jellemzők, a cella   képződő reakciótermék végül távozik a cel-  hidrogénatomokat protonokra és elektro-
          belső ellenállása és az elektrolit ionkoncent-  lából. Az üzemanyagcella az akkumulátortól   nokra bontja, amelyek különböző úton
          rációja is, csökkenthetik a kinyerhető   abban is különbözik, hogy az üzemanyag   kerülnek a katódhoz. A protonok a PEM és
          kapocsfeszültséget. A maximális   és az oxidálószer is a cellán kívül tárolt és   PA típusú elektroliton keresztül vándorolnak
          kapocsfeszültség és a veszteségek   mind az oxidálószer mind az üzemanyag   a katódba, ahol újra egyesülnek az oxigénnel
          figyelembevételével kapott kapocsfeszültség   csak terheléskor, az áramfogyasztáskor jut a   és az elektronokkal, vizet és hőt termelve.
          (Uz) hányadosa a Faraday-hatásfok. Az   cellába.                     Az alkálihidroxid elektrolitok esetén a kató-
          egyes üzemanyagcellák hatásfokai  Különböző üzemanyagok és elektrolitok   don képződő hidroxid ionok vándorolnak az
          különböznek de általában 55 és 70% közzé   alkalmazásával és a különböző alkalmazási   anód felé. Az elektronok egy külső áram-
          esnek.                            igények kielégítésére speciális típusú   körön keresztül jutnak a katódra, elektromos
          Az üzemanyagcelláknak nagyobb az   cellákat fejlesztettek ki. Az elektroliton   energiát eredményezve.
          energiaveszteségük mint az        áthaladó üzemanyag és töltött részecskék
          akkumulátoroknak. Az akkumulátorok a   eltérőek lehetnek, de működési elvük
          tárolt kémiai energia 80–90% -át használják   ugyanaz.
          fel. Az üzemanyagcellák hatásfoka azonban
          jelentősen nagyobb, mint a belsőégésű mo-
          toré és a feltöltésük is sokkal gyorsabb, mint
          az akkumulátoroké.
          Bár az üzemanyagcellákat néhány watt
          teljesítményt igénylő különféle hordozható
          eszközök energiaforrásaként is használják,
          de elsősorban haszongép járművekben (50
          és 100 kilowatt teljesítmény) és nagyméretű,
          helyhez kötött alkalmazásokban, például
          épületek táplálásához nyertek alkalmazást.
          Ezek teljesítménye 100 kW-tól több
          megawattig (MW) terjedhet. Napjainkban az                            Standard körülmények között a hidrogén
          autókban a lítium-ion akkumulátorok                                  égetésekor 285,8 kJ/mol energia szabadul
          nyertek alkalmazást, míg az üzemanyagcel-                            fel, de a reakció Gibbs-szabadenergiája – és
          lákat a haszongépjárművekben, például                                így az üzemanyagcella által termelt maximá-
          buszokban, vonatokban, teherautókban és   A JELEN A VÍZGŐZÉ          lis elektromos energia – mindössze 237,1 kJ/
          repülőgépekben használják.         Jelenleg a hidrogén-üzemanyag     mol.
          AZ ÜZEMANYAGCELLA                  több, mint 95 százalékát vízgőzös
          MŰKÖDÉSE                           reformálással: CH  + H O    3 H  +
                                                                2
                                                            4
                                                                         2
                                             CO, vagy száraz reformálással:
          Az üzemanyagcellák két elektródáját, egy   CH  + CO     2CO + 2H  állítják
                                                     2
                                                4
                                                                   2
                                             elő fosszilis tüzelőanyagokból,
          negatív anódot és egy pozitív katódot folya-
                                             földgázból, biogázból és szénből.
          dék vagy szilárd porózus elektrolit választja
                                                                      KÉMIAI PANORÁMA  29. SZÁM, 2024. ÉVFOLYAM   21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26