Page 31 - No20
P. 31

Kémiai újdonságoK az élet és tudományból





          Arisztotelész elképzelése nyomán úgy vél-  „Mellettök egy magasabb állvány,  „Mind e csodát kifejti bőven
          ték, hogy a négy alapvető elem (föld, víz,   Fából csinált rezes nagy bálvány,  S mutatja tűzön, serpenyőben;
          levegő, tűz) mennyiségi arányának megvál-  Üvegtányérral, mint malomkő:  Sok görbe szám s ABRAKADABRA
          toztatásával és a négy alaptulajdonság   S ha hozzá érsz, megüt a mennykő.”  Firkáitól hemzseg a tábla.”
          (hideg, meleg, száraz, nedves) kombinálá-
          sával az anyagok átalakíthatók és a „kevés-  A versrészlet a sztatikus elektromosságot   Az alkimisták, különleges, gyakran nem
          bé nemes” anyagokból a „nemesebb anya-  fejlesztő dörzselektromos gép érzékletes   egyértelmű jelekkel, jelrendszerrel ábrázol-
          gok”, így az arany is előállítható.   leírása. Az első ilyen gépet Otto von   ták az elemeket, kémiai folyamatokat. Az
                                            Guericke a technikát kedvelő magdeburgi   alkímiai jelek később a kémiai egyenletek-
           „Mi sors vár rád a csillagokban,  polgármester készítette. Az ő szerkezeté-  be is bekerültek, amelyeket elsőként
           A csíziónál tudja jobban,        ben még egy nagy kéngolyót forgattak,   Torbern Bergman (1735-1784) svéd tudós
           Bölcsek kövét régóta bírja,      majd tökéletesítések után alakult ki az   alkalmazott. Csak ezek után alakult ki a
           Nap- és holdfogyatkozást megírja.”  üvegkorongos, később két üvegkorongos   kémia mai ábrázolásmódja.
                                            berendezés.                          Az Élet és Tudomány cikkének a szerzője
           Az alkimisták által kutatott „bölcsek                               úgy zárja gondolatait: Arany János Hatvani
          köve” három dologra képes: bölccsé tesz,    „Ha tigris a medvét lebírja,  című költeményében egy tanóra keretében
          segítségével a fémek arannyá változtatha-  (Mikép Albertus Magnus irja,  mutatja be a tudós professzort
          tók és meghosszabbítja az életet. A mellé-  Vagyis ha két érc egybeolvad)  ördöngősként feltüntető legendákat. A vers
          kelt szimbolikus rajz szerint a „bölcsek   Hogy áll elő más oktalan vad?”  utolsó sorai azonban utalnak arra, hogy
          köve” hatására a „Párkák” hosszabbra fon-                            mindez csak játék, mese és a legendák
          ják az élet fonalát.                A versszak felveti a kémia egyik nagy   helyett izgalmasabb a professzor igazi alak-
                                            kérdését: hogy mely anyagok képesek rea-  ja, aki mindent megtesz tanítványai okulá-
           „Az asztalon pedig halommal      gálni egymással. A kérdést az alkimisták   sáért:
           Egy gólyalábu cirkalommal        szokásos módján, az anyagok szimbolikus   „S mi a természet zára, nyitja?
           Sötét, kormos edények állnak:    megjelenítésével: a tigris és a medve párvi-  Isten dicsőségül tanítja.”
           Eszközi bűvös mágyiának.         adalával szemlélteti. Arany János utal
                                            Albertus Magnusra, Aquinói Szent Tamás
           Ott serpenyő, ott szerteszélyel  tanítómesterére, aki először írta le az „affi-
           Kisebb-nagyobb szelence, tégely,  nitás” fogalmát. A „két érc egybeolvad”
           Üvegcső, lombik és retorta…      kifejezés jelentheti két ősi „princípium”
           Tán a – majd megmondám ki hordta!”  (higany és kén) egyesülését, amelyekből
                                            egyes alkimista nézetek szerint a fémek
           A tanári asztal valójában egy kémiai/  keletkeznek. A kifejezésnek más jelentése
          alkimista laboratórium, annak eszközei-  is lehet: a középkorban is gyakran hasz-
          vel. Az alkimisták kísérleteiket ősi labo-  nált, az aranyhoz hasonló sárgaréz
          ratóriumokban végezték, elkészítették   (aurichalcum) előállítása. Ennek legjobb
          számtalan mai eszköz (lombik, hűtő,   leírása Albertus Magnustól származik. A
          desztilláló stb.) elődjét, előállították az   sárgaréz egy réz-cink ötvözet, 20-40%
          ásványi savakat, de elképzeléseiket nem   cinktartalommal. Albertus korában a fém
          tudták megvalósítani. Ma már tudjuk,   cinket még nem tudták előállítani, helyette
          hogy a különböző elemek atommagjai   egy „kadmeia” elnevezésű cinkérccel (cink-
          tényleg ugyanazokból az összetevőkből:   karbonát tartalmú ásvány) végezték a réz
          protonokból és neutronokból állnak, eze-  ötvözését.
          ket lehet kombinálni. Így például radio-  Albertus Magnus volt az első jelentős
          aktív arany is előállítható atomreakto-  skolasztikus tudós, teológus, filozófus. Arra
          rokban – igen drágán. A „gólyalábú cir-  törekedett, hogy Arisztotelész filozófiáját
          kalom” (körző) rajza pedig gyakran sze-  átültesse a kereszténységbe. Tanár volt a
          repel a szabadkőmíves jelképeken. A   párizsi egyetemen, Regensburgban püspök,
          középkor alkimistái után még a XVII. és   tanított Kölnben is, bejárta Itáliát. Könyvet
          XVIII századi szabadkőmíves páholyok   írt a növényekről, az állatokról és az ásvá-
          tagjai közül is sokan kísérleteztek az   nyokról.                    Dörzselektromos gép (Forrás: Élet és
          aranycsinálással.                                                    Tudomány hetilap)

                                                               Kémiai panoráma    20. szám, 2018. évfolyam 2. szám  31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36