Page 22 - No20
P. 22

richard feynman emléKezete






          Nem csak tRéfált      a tudomáNNyal






                          tavaly olyan kutató születésének jubileumára emlékezett a tudomány,
                           aki, miközben részt vett a manhattan-tervben, s a legbonyolultabb
                        elméleti kérdések megválaszolásáért Nobel-díjat kapott, kitűnően értett a
                      tudománykommunikációhoz, még egyetemi tankönyvnek szánt munkájából is
                                                      bestseller lett.


               ichard Phillips Feynman 1918.   Feynman zokon vette, hogy az iskolában
               május 11-én született New    más tárgyakat is kell tanulnia.
          RYorkban, Lucille Phillips és       A Massachusetts Institute of
          Melville Arthur Feynman gyermekeként.   Technologyban, ahova 1935-ben iratko-
          A kereskedelmi ügynök Melville átadta   zott be, megmutatkoztak rendkivüli mate-
          fiának mohó kíváncsiságát a természettu-  matikai képességei. Figyelemre méltó
          domány iránt. A Far Rockawayben felnö-  eljárási szabályokat épített fel az elméleti
          vekvő Feynman igen ügyesen javított   fizika problémáinak megoldására, disszer-
          rádiókat, írógépeket és oldott meg   tációja, az Erők és nyomások a molekulá-  Feynman emlékét őrző dombormű a
          mindenféle fejtörőt. „Minden rejtvény,   ban, fontos előfutára a későbbi eredmé-  Caltechben
          amit csak ismertek az emberek, utat talált   nyeknek. Miután 1939-ben lediplomázott,   és nem voltunk egészen biztosak benne,
          hozzám – írta később. – Ismertem   átment Princetonba. A nukleáris fizikai   hogyan is működik. Mindig volt bennem
          minden ostoba találós kérdést, amit   kutatást vezető John Wheelerrel dolgo-  némi bizalmatlanság az elméleti számítá-
          kiagyaltak..” A kivételes matematikai és   zott, aki hamar felismerte Feynman   sokkal szemben, és noha ez a dolgom,
          természettudományos képességű     képességeit. Doktorátusát 1942-ben A leg-  sohasem vettem egészen biztosra, hogy a
                                            kisebb akció alapelve a kvantummecha-  természet úgy működik, ahogy számítása-
                                            nikában című disszertációjával szerezte   ink szerint működnie kell. És tessék, itt az
                                            meg. Húsz-egynéhány évesen máris   történt, amit a számításaink megjósoltak.”
                                            Amerika egyik vezető elméleti fizikusának   1945-től a Cornellen – ahol Bethe
                                            tekintették.                       tanársegédje volt – a kvantumelektrodi-
                                              Meghívták, hogy dolgozzék az atom-  namika kötötte le a figyelmét, az ő revízió-
                                            bomba létrehozásán, és ő még       ja volt a háború utáni fizika egyik legfon-
                                            Princetonban csatlakozott a Manhattan-  tosabb fejleménye. Noha a létező elmélet
                                            tervhez. 1943-ban az új-mexikói Los   nem volt rossz, ahogy Feynman magya-
                                            Alamosba költözött, ahol a bombát elké-  rázta: „amikor az ember a választ akarta
                                            szítették. Mély benyomást tett Hans
                                            Bethe-re, aki az egyik csoport vezetőjévé
                                            nevezte ki. Los Alamosban különféle egye- Feynman
                                            di technikákat dolgozott ki a kritikus   módszere a
                                            tömeg neutrondiffúziójával kapcsolatos
                                            bonyolult számítások elvégzésére. Neki   legegyszerűbb és
                                            kellett kiszámítania, mennyi hasadóanya-  a legintuitívabb (…)
                                            got lehet veszélytelenül egy helyen tárolni,   az olyan problémák
                                            és előadásokat tartott a bomba kifejleszté-
                                            sének elméleti vonatkozásairól. A nagy   megoldására, ahol elemi
                                            robbanás „egyfajta lelkesedéssel töltött el,  részecskékről van szó.”
                                            mert egész idő alatt nagyon keményen
                                            dolgoztunk, hogy ez a dolog jól működjön,

          22  20. szám, 2018. évfolyam 2. szám  Kémiai panoráma
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27