Page 22 - No20
P. 22
richard feynman emléKezete
Nem csak tRéfált a tudomáNNyal
tavaly olyan kutató születésének jubileumára emlékezett a tudomány,
aki, miközben részt vett a manhattan-tervben, s a legbonyolultabb
elméleti kérdések megválaszolásáért Nobel-díjat kapott, kitűnően értett a
tudománykommunikációhoz, még egyetemi tankönyvnek szánt munkájából is
bestseller lett.
ichard Phillips Feynman 1918. Feynman zokon vette, hogy az iskolában
május 11-én született New más tárgyakat is kell tanulnia.
RYorkban, Lucille Phillips és A Massachusetts Institute of
Melville Arthur Feynman gyermekeként. Technologyban, ahova 1935-ben iratko-
A kereskedelmi ügynök Melville átadta zott be, megmutatkoztak rendkivüli mate-
fiának mohó kíváncsiságát a természettu- matikai képességei. Figyelemre méltó
domány iránt. A Far Rockawayben felnö- eljárási szabályokat épített fel az elméleti
vekvő Feynman igen ügyesen javított fizika problémáinak megoldására, disszer-
rádiókat, írógépeket és oldott meg tációja, az Erők és nyomások a molekulá- Feynman emlékét őrző dombormű a
mindenféle fejtörőt. „Minden rejtvény, ban, fontos előfutára a későbbi eredmé- Caltechben
amit csak ismertek az emberek, utat talált nyeknek. Miután 1939-ben lediplomázott, és nem voltunk egészen biztosak benne,
hozzám – írta később. – Ismertem átment Princetonba. A nukleáris fizikai hogyan is működik. Mindig volt bennem
minden ostoba találós kérdést, amit kutatást vezető John Wheelerrel dolgo- némi bizalmatlanság az elméleti számítá-
kiagyaltak..” A kivételes matematikai és zott, aki hamar felismerte Feynman sokkal szemben, és noha ez a dolgom,
természettudományos képességű képességeit. Doktorátusát 1942-ben A leg- sohasem vettem egészen biztosra, hogy a
kisebb akció alapelve a kvantummecha- természet úgy működik, ahogy számítása-
nikában című disszertációjával szerezte ink szerint működnie kell. És tessék, itt az
meg. Húsz-egynéhány évesen máris történt, amit a számításaink megjósoltak.”
Amerika egyik vezető elméleti fizikusának 1945-től a Cornellen – ahol Bethe
tekintették. tanársegédje volt – a kvantumelektrodi-
Meghívták, hogy dolgozzék az atom- namika kötötte le a figyelmét, az ő revízió-
bomba létrehozásán, és ő még ja volt a háború utáni fizika egyik legfon-
Princetonban csatlakozott a Manhattan- tosabb fejleménye. Noha a létező elmélet
tervhez. 1943-ban az új-mexikói Los nem volt rossz, ahogy Feynman magya-
Alamosba költözött, ahol a bombát elké- rázta: „amikor az ember a választ akarta
szítették. Mély benyomást tett Hans
Bethe-re, aki az egyik csoport vezetőjévé
nevezte ki. Los Alamosban különféle egye- Feynman
di technikákat dolgozott ki a kritikus módszere a
tömeg neutrondiffúziójával kapcsolatos
bonyolult számítások elvégzésére. Neki legegyszerűbb és
kellett kiszámítania, mennyi hasadóanya- a legintuitívabb (…)
got lehet veszélytelenül egy helyen tárolni, az olyan problémák
és előadásokat tartott a bomba kifejleszté-
sének elméleti vonatkozásairól. A nagy megoldására, ahol elemi
robbanás „egyfajta lelkesedéssel töltött el, részecskékről van szó.”
mert egész idő alatt nagyon keményen
dolgoztunk, hogy ez a dolog jól működjön,
22 20. szám, 2018. évfolyam 2. szám Kémiai panoráma