Page 43 - No 1
P. 43

RE-AKCIÓ










           KÖZÖSSÉGI OLDALA



                 ALKÍMIA MA AZ ELTE-N                            Kötelességünk felhív-  gébb pontja éppen az, hogy a diák nem feltétlenül
                                                                ni a figyelmet a következő   érti meg azokat az alapvető különbségeket a gon-
                 A 2008/2009-es tanévben is tovább             tényekre is:           dolati eszköztárakban, amelyek az egyes termé-
                 folytatódik az ELTE Kémiai Intézetének        A természettudományok integ-  szettudományokat jellemzik. Enélkül pedig nem
                 népszerű előadássorozata, mely Alkímia        rált oktatásának nincse-  fogja megfelelően érzékelni az átjárhatóságok (köl-
                 ma címmel vezeti be az érdeklődőket a          nek meg a személyi feltét-  csönös applikációk) lényegét sem.
                 kémia rejtelmeibe. Az előadásokat kísérleti   elei. Vannak és megfontolan-  Az alapelvek érdemben nem foglalkoznak a
                 bemutatók, kvíz és egyéb meglepetések kísé-  dóak viszont a korábbi külföl-  tehetségek kezelésével, és mindenféle szintbeli
                 rik. A következő hónapok tervezett előadásai:  di tapasztalatok az integrált termé-  különbségtétel ellen irányulnak, ezért minőség- és
                 2009. április 2.  Szepes László: Félúton a szer-  szettudomány tantárgy oktatására történő átté-  tehetségellenesek. Így nemcsak az egyének szem-
                 vetlen és a szerves kémia között    réssel kapcsolatban. Svájcban egy tíz évvel ezelőtt   pontjából igazságtalanok, hanem várhatóan aka-
                 2009. április 23.  Riedel Miklós: Pi víz és társai    hozott hasonló döntés nem a remélt eredményt   dályozzák az ország gazdasági fejlődését is. Ezért
                   További információk: http://www.chem.elte.  hozta, ezért éppen a visszarendeződés van folya-  ebben a tekintetben is a javaslat lényegi felülvizs-
                 hu/pr/alkimia_ma.html             matban (D. Fischer: „LCH und VSG erfreut über   gálatát tartjuk indokoltnak.
                                                   die Maturitätsreform”; Bildung Schweiz 10/2007;   Az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) által
                  MKE állásfoglalás az integrált   28. old.). Az Egyesült Királyság Parlamentje   felkért ad hoc bizottság elvégezte a természettudo-
                  természettudomány tantárgy ügyében  Természettudomány és Technológia Bizottsága   mányos közoktatás helyzetének átfogó és mélyre-
                         (forrás: www.mke.org.hu)  („Committee on Science and Technology”) 3.   ható elemzését. E munkájuk során több mint ezer
                 A Magyar Kémikusok Egyesületének állásfoglalá-  beszámolójának („Third Report”) 6.5 pontja sze-  tanár, felsőoktatási és ipari szakember vélemé-
                 sa az Oktatási és Kulturális Minisztérium egységes   rint a legtöbb általános iskolai tanártól azt várják   nyét kérték ki. Egy ilyen széleskörű bázison elké-
                 természetismereti - természettudományi kerettan-  el, hogy a saját felsőoktatásban tanult tantárgyain   szülő elemzés javaslatai szerintünk nem hagyhatók
                 terv tervezetéről.                kívül eső tananyagot tanítson. A beszámoló meg-  figyelmen kívül. A javaslatokat már e hónap folya-
                  A természettudományos tantárgyak tananyagai-  állapítja, ha a tanárok maguk sem értik megfele-  mán társadalmi vitára bocsátják és a jelentést vég-
                 nak szakmai fórumokon egyeztetett, integrált szel-  lő mélységben a természettudományokat, a tech-  leges formában 2008. november 15-ig átadják az
                 lemben történő megújítását nagyon fontosnak   nológiát és ezek alkalmazási lehetőségeit, akkor   OKNT-nek. Ezért a természettudományos közok-
                 tartjuk, de határozottan ellenezzük az integrált ter-  valószínűleg nem rendelkeznek elegendő önbiza-  tatás átalakítására irá-nyuló bármely intézkedés
                 mészettudomány tantárgy bevezetését a közokta-  lommal és szakmai biztonsággal ahhoz, hogy a ter-  bevezetése előtt szükségesnek tartjuk megismerni
                 tás 7. évfolyamától.              mészettudomány tantárgyat érdekesen és a diá-  az OKNT által felkért bizottság jelentését.
                 Egyetértünk a munkacsoport tagjaival a követ-  kokat további ismeretek megszerzésére motivál-  A természettudományos közoktatásnak felelős-
                 kező alapelvekben:                va oktassák.                       séget kell vállalni a hazai tudományos és vegyipa-
                 A természettudományos közoktatás nagyon fon-  Lásd: http://www.parliament.the-stationery-  ri szakember-utánpótlás megalapozásában. Ennek
                 tos célja „a leendő állampolgárok természettudo-  office.co.uk/pa/ld199900/ldselect/  érdekében nem eltiltani kell a tanulókat a termé-
                 mányos műveltségének olyan alakítása, amely az   ldsctech/38/3809.htm   szettudományos tantárgyak emelt óraszámban,
                 így formálódó tudást mindenki számára a hétköz-  Jelen fejlettségükben a különböző diszciplínák   nagyobb mélységben és magasabb színvonalon
                 napokban, a társadalmi cselekvésben teszi alkal-  (kémia, biológia, fizika) más típusú szemléletvi-  való tanulásától, hanem ellenkezőleg, éppen erre
                 mazhatóvá”. Ilyen tudás elsajátítására minden gyer-  lágot, gondolkodás-módot, kísérleti megközelí-  kell őket ösztönözni.
                 meknek meg kell adni a lehetőséget, és azoknak a   tést tükröznek és igényelnek (nem véletlen, hogy   A természettudományok integrált oktatásának
                 diákoknak is minőségi természettudományos okta-  a természettudomány evolúciója így tagozódott   lehetősége eddig is megvolt az iskolák számára, de
                 tást kell biztosítani, akiket családi háttere, szociális   a történelem folyamán). Bár a kapcsolódási pon-  ezzel csak kevés oktatási intézmény élt. A kidol-
                 helyzete hátráltat a megfelelő ütemű fejlődésben.   tok és átfedések jelentősége egyértelmű, a termé-  gozandó kerettanterv és különösen a bevezeté-
                 Ezért fontosnak tartjuk a teljes természettudo-  szet-tudományos oktatást nem szabad ezekből az   se mellé rendelt pénzeszközök azt eredményezhet-
                 mányos közoktatás:                átfedésekből kiindulva felépíteni, hanem éppen   nék, hogy az oktatási intézmények tömegesen tér-
                 követelményrendszerének, tananyagának és mód-  fordítva: csak a különböző tudományágak funda-  nének át a természettudományos tantárgyak integ-
                 szertanának átdolgozását, valamint a jelenleginél   mentumainak megismerésével szinkronban sza-  rált oktatására, ami az általunk fentebb már rész-
                 lényegesen jobb anyagi és személyi feltételeinek   bad (és kell is) az átfedések irányába elmozdulni.   letesen elemzett negatív hatásokat vonná maga
                 megteremtését.                    Az integrált természettudomány-oktatás leggyen-  után.                      Paszternák András

                                                                             KÉMIAI PANORÁMA   I. ÉVFOLYAM 1. SZÁM, 2009   43




                                                                                                                    4/21/09   10:39 AM
          42-43 Re-akció.indd 2.indd   43
          42-43 Re-akció.indd 2.indd   43                                                                           4/21/09   10:39 AM
   38   39   40   41   42   43   44