Page 43 - No 1
P. 43
RE-AKCIÓ
KÖZÖSSÉGI OLDALA
ALKÍMIA MA AZ ELTE-N Kötelességünk felhív- gébb pontja éppen az, hogy a diák nem feltétlenül
ni a figyelmet a következő érti meg azokat az alapvető különbségeket a gon-
A 2008/2009-es tanévben is tovább tényekre is: dolati eszköztárakban, amelyek az egyes termé-
folytatódik az ELTE Kémiai Intézetének A természettudományok integ- szettudományokat jellemzik. Enélkül pedig nem
népszerű előadássorozata, mely Alkímia rált oktatásának nincse- fogja megfelelően érzékelni az átjárhatóságok (köl-
ma címmel vezeti be az érdeklődőket a nek meg a személyi feltét- csönös applikációk) lényegét sem.
kémia rejtelmeibe. Az előadásokat kísérleti elei. Vannak és megfontolan- Az alapelvek érdemben nem foglalkoznak a
bemutatók, kvíz és egyéb meglepetések kísé- dóak viszont a korábbi külföl- tehetségek kezelésével, és mindenféle szintbeli
rik. A következő hónapok tervezett előadásai: di tapasztalatok az integrált termé- különbségtétel ellen irányulnak, ezért minőség- és
2009. április 2. Szepes László: Félúton a szer- szettudomány tantárgy oktatására történő átté- tehetségellenesek. Így nemcsak az egyének szem-
vetlen és a szerves kémia között réssel kapcsolatban. Svájcban egy tíz évvel ezelőtt pontjából igazságtalanok, hanem várhatóan aka-
2009. április 23. Riedel Miklós: Pi víz és társai hozott hasonló döntés nem a remélt eredményt dályozzák az ország gazdasági fejlődését is. Ezért
További információk: http://www.chem.elte. hozta, ezért éppen a visszarendeződés van folya- ebben a tekintetben is a javaslat lényegi felülvizs-
hu/pr/alkimia_ma.html matban (D. Fischer: „LCH und VSG erfreut über gálatát tartjuk indokoltnak.
die Maturitätsreform”; Bildung Schweiz 10/2007; Az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) által
MKE állásfoglalás az integrált 28. old.). Az Egyesült Királyság Parlamentje felkért ad hoc bizottság elvégezte a természettudo-
természettudomány tantárgy ügyében Természettudomány és Technológia Bizottsága mányos közoktatás helyzetének átfogó és mélyre-
(forrás: www.mke.org.hu) („Committee on Science and Technology”) 3. ható elemzését. E munkájuk során több mint ezer
A Magyar Kémikusok Egyesületének állásfoglalá- beszámolójának („Third Report”) 6.5 pontja sze- tanár, felsőoktatási és ipari szakember vélemé-
sa az Oktatási és Kulturális Minisztérium egységes rint a legtöbb általános iskolai tanártól azt várják nyét kérték ki. Egy ilyen széleskörű bázison elké-
természetismereti - természettudományi kerettan- el, hogy a saját felsőoktatásban tanult tantárgyain szülő elemzés javaslatai szerintünk nem hagyhatók
terv tervezetéről. kívül eső tananyagot tanítson. A beszámoló meg- figyelmen kívül. A javaslatokat már e hónap folya-
A természettudományos tantárgyak tananyagai- állapítja, ha a tanárok maguk sem értik megfele- mán társadalmi vitára bocsátják és a jelentést vég-
nak szakmai fórumokon egyeztetett, integrált szel- lő mélységben a természettudományokat, a tech- leges formában 2008. november 15-ig átadják az
lemben történő megújítását nagyon fontosnak nológiát és ezek alkalmazási lehetőségeit, akkor OKNT-nek. Ezért a természettudományos közok-
tartjuk, de határozottan ellenezzük az integrált ter- valószínűleg nem rendelkeznek elegendő önbiza- tatás átalakítására irá-nyuló bármely intézkedés
mészettudomány tantárgy bevezetését a közokta- lommal és szakmai biztonsággal ahhoz, hogy a ter- bevezetése előtt szükségesnek tartjuk megismerni
tás 7. évfolyamától. mészettudomány tantárgyat érdekesen és a diá- az OKNT által felkért bizottság jelentését.
Egyetértünk a munkacsoport tagjaival a követ- kokat további ismeretek megszerzésére motivál- A természettudományos közoktatásnak felelős-
kező alapelvekben: va oktassák. séget kell vállalni a hazai tudományos és vegyipa-
A természettudományos közoktatás nagyon fon- Lásd: http://www.parliament.the-stationery- ri szakember-utánpótlás megalapozásában. Ennek
tos célja „a leendő állampolgárok természettudo- office.co.uk/pa/ld199900/ldselect/ érdekében nem eltiltani kell a tanulókat a termé-
mányos műveltségének olyan alakítása, amely az ldsctech/38/3809.htm szettudományos tantárgyak emelt óraszámban,
így formálódó tudást mindenki számára a hétköz- Jelen fejlettségükben a különböző diszciplínák nagyobb mélységben és magasabb színvonalon
napokban, a társadalmi cselekvésben teszi alkal- (kémia, biológia, fizika) más típusú szemléletvi- való tanulásától, hanem ellenkezőleg, éppen erre
mazhatóvá”. Ilyen tudás elsajátítására minden gyer- lágot, gondolkodás-módot, kísérleti megközelí- kell őket ösztönözni.
meknek meg kell adni a lehetőséget, és azoknak a tést tükröznek és igényelnek (nem véletlen, hogy A természettudományok integrált oktatásának
diákoknak is minőségi természettudományos okta- a természettudomány evolúciója így tagozódott lehetősége eddig is megvolt az iskolák számára, de
tást kell biztosítani, akiket családi háttere, szociális a történelem folyamán). Bár a kapcsolódási pon- ezzel csak kevés oktatási intézmény élt. A kidol-
helyzete hátráltat a megfelelő ütemű fejlődésben. tok és átfedések jelentősége egyértelmű, a termé- gozandó kerettanterv és különösen a bevezeté-
Ezért fontosnak tartjuk a teljes természettudo- szet-tudományos oktatást nem szabad ezekből az se mellé rendelt pénzeszközök azt eredményezhet-
mányos közoktatás: átfedésekből kiindulva felépíteni, hanem éppen nék, hogy az oktatási intézmények tömegesen tér-
követelményrendszerének, tananyagának és mód- fordítva: csak a különböző tudományágak funda- nének át a természettudományos tantárgyak integ-
szertanának átdolgozását, valamint a jelenleginél mentumainak megismerésével szinkronban sza- rált oktatására, ami az általunk fentebb már rész-
lényegesen jobb anyagi és személyi feltételeinek bad (és kell is) az átfedések irányába elmozdulni. letesen elemzett negatív hatásokat vonná maga
megteremtését. Az integrált természettudomány-oktatás leggyen- után. Paszternák András
KÉMIAI PANORÁMA I. ÉVFOLYAM 1. SZÁM, 2009 43
4/21/09 10:39 AM
42-43 Re-akció.indd 2.indd 43
42-43 Re-akció.indd 2.indd 43 4/21/09 10:39 AM